Friday, June 6, 2008

12.pakaian

kita mestilah berpakaian bersih ke masjid ,kalau pakaian kita kotor akan menganggu jemaah yang lain.Kita juga hendaklah menutup aurat,lelaki tak boleh pakai seluar pendek dan perempuan pula kena pakai tudung.siapa ada idea silakan

18 comments:

santai selalu said...

Salam..
yup. kena pki pkain yg bersih la..
n wajib tutup aurat..
nti mengganggu pandgn org lain..
x psl2 diorg termengata dlm ati plak...

amir syafiq said...

salam.mmg menutup tu wajib di masjid tp ada satu lagi masalah.selalunya diputrajaya.di mana org kafir bebas masuk keluar.kalau nk tutup aurat pula macam nak tanak.bahaya tuh.

santai selalu said...

biasanya klu org kafir nak tgk2 n tinjau keadaan masjid or struktur pembinaan or apa2, dibenarkn... manala tau hati diorg terbuka nak mendalami islam..
tp dr segi hukum, sy x tau...
tp demi menghormati tmpt ibadah,
mereka seeloknya menutup aurat..
ni pndgn sy je..
klu slh, hrp d maafkn dan d betulkn...

Ariaa chan said...

Salam....
setuju dengan mereka

aryshdanea said...

assalamualaikum wbt
Masjid adalah tempat yang suci, maka yang hendak masuk ke dalamnya pun perlu suci :) Menutup aurat itu wajib di mana-mana (walaupun bersendirian masih ada hadnya dalam menjaga aurat)tidak timbul lagi soal perlu menutup aurat atau tidak ke masjid.

santai selalu said...

Aryshdanea,
benar belaka...
sy setuju..
tdk dpt dsgkal lg..
memg benar..

syahirah ismail said...

tiba-tiba teringat kata-kata seorang ustaz.

kenapa perlu membazir duit menggunakan sejadah yang banyak,sedangkan lantai tempat kita berdiri itu sudah bersih daripada najis,dan kita juga mengenakan pakaian yang bersih untuk bersolat.

siapa yang untung dalam industri pembuatan sejadah-sejadah tersebut?

(maaf tuan tanah saya sudah lari topik sedikit)

cik kirin said...

pakaian kalau tak bersih.. pastu kena carpet masjid. carpet tu biasanya dia gam je ke lantai kan..?

zulfadli said...

salam
betul tu..pakai kain pelekat pon bgs gak..seboleh2 elakkan pakai seluar jean..

Soleh said...

Salam
Macam pada Masjid Jamek di Kuala Lumpur, saya tengok pengunjung yg x tutup aurat di suruh memakai pakaian macam jubah utk disarungkan ketika melawat Masjid Jamek ni. Satu idea yg baik dari Masjid Jamek, Kuala Lumpur

myedapinky said...

ye
sy sgt2 stuju..

lotto 649 results said...

And also we ensure that when we enter in this specific blog site we see to it that the topic was cool to discuss and not a boring one.

super lotto numbers said...

The owner of this blog has a strong personality because it reflects to the blog that he/she made.

^cik.weeda^ said...

sebagai org Islam, sah2 la wajib tutup aurat..x kira la nak masuk masjid, atau bila kat luar masjid.

erm,since ni topik aurat@masjid.. sangat la wajib bg sesapa yg masuk masjid tu utk menutup aurat mereka..

Soleh said...

Salam,
Saya ada link awak juga di http://renungan-islam.blogspot.com/

ismirieya said...

salam..islam pentingkan kebersihan

gelinlik said...

yorum yapmayan kalmamış ya:D

Mahani binti Molok said...

Cantiknya blog dan gambar2 yang awak pamerkan nanti saya baca apa yg ditulis oleh awak.