Thursday, June 12, 2008

13.ekonomi

ada juga di sediakan tapak perniagaan sementara di sekitar kawasan masjid disitu ada di jual bermacam macam spt kayu sugi,tasbih,songkok,minyak atar,kurma,madu lebah dan lain lain.Biasanya perniagaan di jalankan pada hari jumaat..ramai orang.maklumlah nak dapat duit lebih skit.zaman inflasi katakan..harga petrol dah naik,jadi kenalah cari pendapatan lebih skit..siapa boleh komen silakan...

40 comments:

Anonymous said...

salam...

ixora said...

rezki d mna2..asal halal dn mmbntu penjanaan ekonomi negara..=)

Unknown said...

terima kasih ijad..kerana sudi linkkan blog saya...nanti saya linkkan balik k

TheLazyArtist said...

ALHAMDULILLAH, baik dan sihat cuma kepenatan. banyak tugas2 nak di selesaikan. saya baru je dapat 'job' untuk BUAT illustrasi dgn satu publishing house antarabangsa. harper collins, untuk pasaran amerika latin. sebahagian drp projek komuniti diaorg. baru2 ni pun saya dapat buat satu graphic design untuk cover album 'KAKI'( album melayu-melayu saja ) yang ni projek komuniti saya ( endahseni ). semuanya dari blogger dan jacketflap blog ( blo for writer dan sewaktu dgnnya ) umur pun makin lanjut, takde apa nak di kejarkan. rezki ? hanya ALLAH yang tahu, kita cari je. IJAD TAU TAK DLM SEHARI ALLAH BAGI HANYA SEDETIK SAJA, BAIK UTK APA PUN, SO KENA LAH SENTIASA MOHON DENGANNYA. WISH U GOOD LUCK, ALWAYS. THANKS A MILLION.

Anonymous said...

salam!
:)

Unknown said...

assalamu'alaikum

alhamdulillah...rizki ada di mana2...

boleh juga meniaga kat masjid, yg pentingnya ingat masa.
yg tak syoknya, masih ada orang yg still lepak kat kedai makan (tenda depan masjid) walhal Khotib tengah khutbah jumat. :(

ita.itu said...

hi ijad..salam..betul tuh..kena wat mcm2 ngan harga dan naik sume kan..hehe

Ahmad Rashaad said...

salam, khabar baek.

Rashid said...

salam. Bagus idea perniagaan di sekitar masjid. janji tapak yang disediakan itu diselia dengan baik dari pelbagai segi. Sekurang-kurangnya wang hasil jualan tu dapat juga digunakan untuk memakmurkan masjid.

CiK Santai said...

salam..
sy rs ok je yg penting x mengganggu..

budak cari hari said...

salam.apa khabar?
sy agak kepenatan krn baru shj pulang ke rumah dr bercuti.
jd kali ni x bg comment pjg2.mgkin lain kali.
terima kasih.keep it up.=)

Faisal Admar said...

Salam...

Berniaga di kawasan masjid adalah bagus. Disamping dekat untuk kita menunaikan kewajipan kita dalam masa yang sama kita boleh berniaga. Sesungguhnya nabi juga menggalakkan kita berniaga.

azlishukri said...

teruskan kerja yang mulia..

*SiRibenMerah said...

salam..
wahh..
berniaga mcm2...
muleh g jenguk neh =)

Soleh Google ☁️ 👓 📙 said...

Salam
Saya sihat, alhamdulillah, tuan rumah apa khabar?
Bagi saya idea meletakkan premis perniagaan di masjid amat baik, terutama jika masjid itu sendiri membuat koperasinya sendiri di situ bagi mencari dana bagi perbelanjaan masjid.

Ainul Husna said...

terima kasih sahabat..kerana sudi jenguk blog saya..salam kembali..

Mr Naim said...

Assalamualikum..
salam ukwah!!Masjid bukan sahaja sebagai tmpt bersolat,malah fungsinya jauh lebih luas dalam menyatupadukan ummah.Dalam aspek ekonomi,satu masjid yang aku nak kongsi disini di indonesia(Surabaya)Masjid Sunnan Ampel dimana Masjid Wali pertama di Indonesia daripada 9 orang wali...Disitu dapat dilihat nilai "Agama" terlalu hidup dan terlalu ramai orang datang berpusu-pusu menziarahi makan sunan Ampel..Kegiatan ekonomi di persekitaran masjid bergitu rancak dan maju...Orang sentiasa penuh tidak kira di Malam atau siang hari...

tokmato said...

salam..

Ada Dalina said...

setuju..x salah asalkan rezki yg halal...

Anonymous said...

cian kat orang yg berpendapatan rendah..kita kena merancang

Aseng said...

salam to u too.saya baru jer berjinak-jinak dengan blog nei.its a good thing.semua org ptut mndekati blog.banyk benefits.

Muhammad 'Abid Abdul Latiff.. said...

Assalamualaikum....
sebut pasal berniaga di masjid memang bagus..
tapi, ada satu yang nak kongsikan... pasal berniaga pada waktu orang sedang berkhutbah... berniaga untuk mencari duit tu memang dah bagus... tapi, waktu orang tgh khutbah tu kan tak leh berjual beli (rujuk surah jum'ah)..
jadi, kepada kawan-kawan muslimin sekalian, beringatlah.. tenkyu

Anonymous said...

Such a nice blog. I hope you will create another post like this.

Anonymous said...

wala pulos imo blog.

Anonymous said...

And also we ensure that when we enter in this specific blog site we see to it that the topic was cool to discuss and not a boring one.

Anonymous said...

Gomen kudasai.

Al Mumtahan said...

assalammualaikum..

x dinafikan taraf hidup semakin meningkat.. jadi usaha mesti meningkat juga.. bukan merungut je.. rezeki ALLAH ada dimana.. jadi kena usaha..usaha dan usaha.. orang yang berusaha tidak akan disia2kan..

Kikuri-hime said...

Salam... I really like wot u do. Keep it up!

azlishukri said...

saya sudah link blog saudara dengan blog saya, harap maklum.

sheikhahrasheedah said...

jiddan@yahoo.co.baik..alhamdulillah..

sheikhahrasheedah said...

something wrong happen when i write here..ana alhamdulillah..bikhair..syukran ala ziaratik..

Akar Umbi said...

Kalau boleh tolong display gambar kaabah

Mohd Shubhi said...

Engkaulah (wahai Tuhan) yang memasukkan waktu malam ke dalam waktu siang dan Engkaulah yang memasukkan waktu siang ke dalam waktu malam. Engkaulah juga yang mengeluarkan sesuatu yang hidup dari benda yang mati dan Engkaulah yang mengeluarkan benda yang mati dari sesuatu yang hidup. Engkau jualah yang memberi rezeki kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dengan tiada hitungan hisabnya.
Al-Imran ayat 27

Mohd Shubhi said...

Engkaulah (wahai Tuhan) yang memasukkan waktu malam ke dalam waktu siang dan Engkaulah yang memasukkan waktu siang ke dalam waktu malam. Engkaulah juga yang mengeluarkan sesuatu yang hidup dari benda yang mati dan Engkaulah yang mengeluarkan benda yang mati dari sesuatu yang hidup. Engkau jualah yang memberi rezeki kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dengan tiada hitungan hisabnya.
Al-An'aam 151

Mohd Shubhi said...

Katakanlah: Marilah, supaya aku bacakan apa yang telah diharamkan oleh Tuhan kamu kepada kamu, iaitu janganlah kamu sekutukan dengan Allah sesuatupun dan hendaklah (kamu) membuat baik kepada ibu bapa dan janganlah kamu membunuh anak-anak kamu kerana kepapaan, (sebenarnya) Kamilah yang memberi rezeki kepada kamu dan kepada mereka dan janganlah kamu hampiri kejahatan-kejahatan (zina) yang terang daripadanya dan yang tersembunyi dan janganlah kamu membunuh jiwa yang telah diharamkan Allah (membunuhnya) melainkan dengan jalan yang hak (yang dibenarkan oleh Syarak). Dengan yang demikian itulah Allah perintahkan kamu, supaya kamu memahaminya.
Al-An'aam

Hazriel said...

salam...lama tak masuk sini...agak sibuk skit...hehe

Bagusla berniaga ditepi masjid...sama2 membantu... yg nak minum @ makan pon, tak perlu jauh2... kadang2 tak sempat nak makan atau minum kalau gi solat jumaat ye tak? tapi kalau dah dekat tu,bagus la... peniaga tolong pembeli (xyah gi jauh2), pembeli tolong peniaga (tmbh rezeki). 2-ways benefit what? hehe...

Tapi ada yg kate, lepas khutbah start, dah takbuleh berniaga... tak pasti la kesahihannya... wallahualam...

Kikuri-hime said...

Salam dan terima kasih kerana link kan saya. Anyway, saya suka apa yg awak buat. Im impressed with ur blog. Tahniah!

NieZearm said...

Masjid memang bole jd pusat pentadbiran pun. bukan setakat berniaga, bersukan pun boleh. orang jepun sanggup buat lebih dari satu kerja semata2 untuk hidup. kenapa kita tak... :-)

Anonymous said...

sebenarnya 9 dari 10 rezeki itu datang dari perniagaan, tetapi apa silap sebenarnya orang melayu/islam ialah dok kejar yang 1 tu aje, yang 9 tu kasi kat bangsa lain.

mula dari kecil insyallah akan maju lah tu...

:-)

Mohd Jay Ishak said...

salam..tima kasih sbb lawat blog sy..