Friday, July 18, 2008

18.tsunami

tsunami berlaku pada 26/12/2004..berpusat di acheh..air naik setinggi 13 meter..menyebabkan ramai terkorban melebihi 100,000 nyawa..terdiri dari kanak-kanak,orang dewasa dan orang tua.tsunami turut melanda malaysia,thailand,india,sri langka dan lain lain.tsunami telah memusnahkan harta benda seperti rumah,ladang,kedai dan lain lain lagi.barang perabot rumah turut musnah seperti tv,kipas,komputer,peti sejuk dan lain lain.tsunami juga telah memusnahkan haiwan ternakan seperti ayam,itik,kambing dan lain lain lagi.ada juga yang terselamat seperti masjid.jadi masjid telah di gunakan sebagai tempat penginapan ,mereka juga dirikan khemah,masjid juga di gunakan sebagai pusat perubatan bagi merawat yang sakit..masjid juga di gunakan sebagai tempat meeting dan lain lain lagi..di dalam masjid juga mereka berdoa supaya ahli keluarga mereka selamat dari bencana tsunami.orang ramai turut menyumbangkan wang ringgit pada mereka..

22 comments:

miss_mini said...

menarik blog awak..

dengan gambar2 dan pengisian yang awak selitkan..

mmm..saya dlm TEAM B, ada specific categori ke?

Ainul Husna said...

Tsunami...hidup penuh dengan gelora..justeru..waspada sahabat!

As said...

menarik2..menarik blog nih :)

Alhamdulillah

t i u n g said...

tsunami bila2 masa boleh kembali..

Mrs Nurul said...

hye...salam..baru update blog ye? yup tsunami berlaku time tu saye and fam saye sibuk tolong majlis kawin orang jadi tak tau tsunami jadik..bile dapat tau rase macam tak percaye je..hm..Allah nak tunjuk kekuasaan dier..and nak bagi hint yang kiamat tu akan berlaku..takut kan..?

zariham bakri said...

tsunami itu kan peringantan the greatest Allah...

zariham bakri said...

i just set up new blog about interviewing skills for job hunter, feel free to visit www.interviewing-skill.blogspot.com wasalam

Kikuri-hime said...

Salam, Ijad... Thanx betanyakan khabar saya. Im fine, tq. Berkenaan dgn topic ni, ini menunjukkan bahawa masjid ni adalah sanctuary (tempat perlindungan). Sepatutnya, masjid boleh kita jadikan tempat untuk bermesyuarat jugak. Bukan untuk sembahyang sahaja.

Anonymous said...

sihat Tuan,

business tak de lah Tuan, 25 julai ni last kerja kat sini... melepak rumah dulu kot, lepas rasa baru pikir kehidupan baru

salam

Misbahulmunir Asma'i Mohamad Naim Mohd Nasir said...

Salam...

Maaf sebab ana dah lama menyepi...

Anta apa khabar???
Alhamdulillah...

Faa Izmir cj said...

salam....sihat je...syukran..awk skrg mcm mana?aktif blog nampak....hehehe...
bagus lah blog awk..

Anonymous said...

khabar baik...

tsunami atau malapetaka yg lain adalah bukan shj ujian malahan peringatan kepada manusia... petanda kepada yang mahu berfikir...

NieZearm said...

memang jelas Allah swt tunjukkan islam (masjid) je yang selamat. tapi bila bantuan smpi, tak ada yang guna nama islam. sumbangan dari orang ramai, yang dapat nama syarikat tertentu. sumbangan semua kerana nama. duit dari baitulmal tapi sumbangan dari umno. org2 kafir yg amik anak2 yatim utk di kristiankan.

Y u Z z 9071 said...

salam ziarah

ijad...delete la word verification kdfjdjf nih..

leceh ar nak komen...

tsunami...takottt

dzul said...

aku ingat lg..masa tsunami tu jomheboh diberhenti kejap untuk menjaga sensitiviti..
skang dah heboh balik lengkap dengan konsert2 mcm biasa.
Apa dh jadi?
Insaf yang dirancang la kot..

HdClub Network said...

Salam..saudara ijad apa kabar skrg?
aku Alhamdulillah sihat..seronok lak main kt kolam ikan dlm blog ko ni ijad..siap boleh bg mkn lg..

Tyazizul said...

salam...

Rozella said...

The tsunami was such a sad occurance, tapi I'm sure banyak lagi bencana alam akan happen in the near future. Global warming is really hitting the world hard.

Akar Umbi said...

Di pagi itu penjual ayam bagi tahu ada rasa gegaran gempa dan kepala rasa pening. Pastu berita 1.30 pecah berita ada tsunami melanda...

izpuri said...

hi..salam..thanks bertanya khabar..sihat kot saya..hehe..pasal tsunami tu, mmmm..even though tak pernah alami, tapi, each time pergi pantai, selalu berdoa, jgnla ada tsunami masa tu..

mengejar impian said...

w'slm.. kbr baik.. knl ke?

Anonymous said...

Assalamualiakum.
Seminggu sebelum pagi 24 Disember itu saya ada 'ternampak' keadaan di Acheh. Air yang banyak merata-merata dan meliputi hampir kesemua hujung Sumatera. Juga ada air laut berpusar besar di Lautan India, dan memberitahu kawan sepejabat tiga negeri diutara akan mengalami banjir besar. Malam sebelum itu saya tak berapa lena dan pukul 9 pagi hari nak berlaku itu, saya juga beritahu keluarga dirumah akan terjadi gempa bumi diutara Sumatera dan tengahari itu kita mendapat berita media dari TV dan radio. Likuli syain ...ajal, setiap satu itu ada tempoh dan masanya(Expiry date dalam bahasa kita sekarang ini.Begitu lah kita yang sementara ini, entah besok lusa atau sekejap lagi.