Wednesday, May 21, 2008

1.fungsi masjid

antara fungsi masjid adalah tempat sembahyang....selain tempat sembahyang..siapa boleh bagi pendapat lagi...

19 comments:

mat said...

sebagai tempat kuliah agama

roslan said...

sebagai tempat berzikir

saiqul said...

sebagai tempat mendekat diri kepada ALLAH dan sebagai tempat untuk mengaji al-quran.

alia_ct said...

asalamualaikum,masjid bukan saje untuk kita beramal atau ape tapi untuk kita lebih dkt n mengenali saudara sesama islam dalam erti kate lain mengeratkan silaturahim antara kita sesama umat
masjid juga berfungsi sbagai tempat selamat utk kita umat islam dan pada siapa jua.contohnya pada tsunami yg melanda aceh kita boleh lihat
kemusnahan smua tempat kecuali masjod
andakah anda setuju ngan sy?
wabilaahitaufiqwalhidayah

hamid said...

boleh eratkan lagi silatur rahim antara orang-orang islam

putih said...

masjid boleh di gunakan juga sebagai tempat masyarakat berkumpul untuk selesaikan masalah ummah

m|ku said...

selain fungsi masjid sebagai tempat utk beribadat, ia juga bole dijadikan tempat utk apa jua aktiviti yg boleh mendekatkan atau menghubungkan antara hambanya dgn Allah dan hamba dgn hambanya yang lain selagi tdk menyalahi batas2 syariat islam.perlu diperbykkan fungsi masjid supaya masyarakat umum dpt membuka mata bahawa masjid bukan setakat utk solat semata2.sebagai cth membuka kelas tafaqquh,mewujudkan unit kaunseling,biro guaman/nasihat secara percuma.yg penting sekali, ajk masjid perlu bergerak aktif yg dipilih dari kalangan ahli profesional dlm sesuatu bidang.

i n a d i a z said...

asalnya tanah yang kita jejaki sekarang adalah masjid.bumi yang dicipta oleh-Nya adalah tempat keseluruhan untuk beribadat kepada-Nya.sehingga dikumpulkan secara berperingkat dan dibina bentuk masjid sebagai tempat untuk melaksanakannya.asalnya masjid itu juga hanyalah persinggahan umat akhir zaman dalam menerima Islam sebagai petunjuk kehidupan mereka daripada Rasul junjungan.selain yang di larang oleh-Nya.maka.semua perbuatan adalah fungsi masjid.dalam mencari keredhaan-Nya

Alia said...

urmm,saya tinggal bersebelahan masjid zaid bin haritsah, gombak.
pernah dulu, tun mahathir datang sembahyang jumaat kat masjid ni. lepas tu, orang-orang kuat masjid menyamak tempat tun mahathir menunaikan solat. adakah itu perangai sebenar orang-orang masjid? dan lebih utama itu adakah itu sebenarnya perangai orang islam yang sebenar-benarnya? konon2 orang kuat masjid. yang konon-kononnya mengatakan masjid itu sebuah tempat yang suci tapi perlakuan mereka sebenarnya yang mengotorkan rumah Allah itu.
maaf pada orang kuat masjid yang terasa.salam.

iLi^HaNaNi said...

hermmm..masjid juga leh dijadikan tempat org Islam bertemu seperti ceramah agama dlm kata lain leh mengeratkan hubungan silaturrahim antara sesama umat Islam,leh juga dijadikan tempat mengajar fardhu ain atau tempat mengajar Al-Quran kepada umat Islam...
wallahualam...

Misbahulmunir Asma'i Mohamad Naim Mohd Nasir said...

Assalamualaikum wbt
terima kasih atas komen anda di pertra.blogspot.com

usaha yang anda lakukan adalah terbaik bagi menarik minat pembaca remaja terutamanya untuk mendekatkan diri pada masjid (rumah Allah).

Badrul Aini Sha'ari said...

salam perjuangan...

masjid seharusnya berfungsi seperti zaman kegemilangannya dulu, utk aktiviti duniawi dan ukhrawi...

ana suke dgn entry2 kat blog ni, menggalakkan orang ramai berbincang berkenaan isu masjid...

teruskan usaha!

umie said...

Fungsi masjid sgt universal sbnrnye & sudah tentu fungsi utamanya utk beribadat..selain itu,masjd juga berfungsi sbg tempat menjalinkan ukhwah,perbincangan ilmiah & kehidupan,penyebaran ilmu dan mcm2 lg asalkan kita mengikut batas2 yg digariskan oleh Islam...sebaik2nye kita jadikan pemerintahan zaman Rasulullah sbg panduan dlm mengimarahkan fungsi masjid itu sendiri..tetapi saya sgt sedih coz' nowadays byk masjid lesu & ada pula masjid yg dibina sekadar menjadi tempat lawatan pelancong sahaja..

haikal said...

very nice blog..congratulation! khabar baik2 je.

A.K.U D.A.N K.E.N.A.N.G.A.N.K.U. said...

sebagai temapt umat Islam beribadat, menjalinkan silaturahim sesama umat Islam..

yanti isa said...

nice picture...

jadilah orang masjid..
insyaallah selamt dunia akhirat

FIZIE said...

wa`salam.. khabar baik..
cantik ya gambar-gambar tu..

serunaiklang_91 said...

salamun alaik.... lawa blog.... camne nak buat yer...

ejariah said...

Boleh tak kita jadikan masjid ni sebagai tempat orang Islam memajukan bidang kewangan dan ekonomi?

-Tak perlu buat blog atau website.
-Tak payah susah-susah.
-Tak perlu tunggu hujung bulan atau hari-hari tertentu sahaja untuk keluarkan duit
-Duit masuk TERUS ke akaun Maybank
-Terima SMS setiap kali duit masuk! SERONOK!
-Modal yang sedikit sahaja
-Tak percaya jangan aktifkan akaun
-Bila dah faham, yakin dan percaya, TERPULANG kepada anda nak aktifkan akaun ataupun tidak.


Wang tunai masuk terus ke akaun Maybank anda setiap hari dengan E-Jariah. Seronok! Terima SMS setiap kali duit masuk ke akaun Maybank anda. Baca, fahamkan & daftar PERCUMA di
----> http://www.e-jariah.net/tunai