Monday, May 26, 2008

10.jamuan

mungkin lebih elok kalau masjid selalu adakan jamuan makan..fakir miskin boleh lah makan bersama..boleh juga dengan jamuan tu boleh eratkan lagi silaturrahim sesama kita..ada sebarang pandangan

30 comments:

afiqah said...

cantek gegambo anda..

Ada Dalina said...

sokong!!!

nazims said...

nak update camane...line ada kat sekolah je

pRincESs_N said...

btol tu...N sokong klo wat gtu...

Dang Ijah said...

Akum...

Hai... Ijad... Trima kasih krn sudi membaca blog saya...

(@_@)<-si burung hantu...

Faisal Admar said...

Paling murah rezeki ialah memberi orang makan. Bukan sahaja para ulama malah Dr Fazillah Kamsah pun pernah berkata demikian.

Insyaallah...

PinkUngu82 said...

Bagus cadangan tu..

Especially utk fakir miskin.
Masih jauh jurang antara si kaya & si miskin utk dirapatkan.
Harap dgn cara ini akan membuka lebih bnyk peluang utk umat Islam meningkatkan lg taraf ekonomi.
Bukan sekadar saham dunia, saham akhirat pun dapat juga..

wiwie sazali said...

yup..sokong 100%

ita.itu said...

hi ijad..salam kenal...

TheLazyArtist said...

ok gak ijad punya blog ni. semua cerita masjid. berkenaan dengan cara2 nak mengimarahkan masjid ada macm2 cara. bagi fakir miskin makan salah satu caranya.apa2 pun kita sebagai muslim kena la fikirkan sama2 bgmana cara terbaik, InsyaAllah. terima kasih kerana menyinggah kat tempat saya. selain itu ada juga endahseni,tabikaperpaduans24 dan tapirprostudio. TERIMA KASIH.

Anonymous said...

http://cucamonga.myminicity.es
http://cucamonga.myminicity.es

Zan said...

Dah lama aku tak pergi masjid. Bagus jugak ingatkan pasal masjid, asyik dunia jer. Makbapak pon benci. Maaf Pak, Maaf Mak, Anakmu lupa.

Dyana/Nadia/Dai/dizzy said...

bagus cadangan tu
firstly buat fakir miskin takyah berusaha sangatla nak mencari rezeki sbb depa dah ada tempat nak dptkan makan free
Secondly mmg patut org2 kaya menderma selalu ke fakir miskin so depa takla asyik perabihkan kat benda2 yg lagha.biasala dah byk duit taktau nak buat apa.
by the way,makanan yg kamu tunjuk kat blog tu jarang skali ader kat masjid,kenduri kawin ada la

budak cari hari said...

salam.
kalau tengok dalam tv,especially cite dr indonesia,slalu je masjid undang fakir miskin makan di masjid.siap ada satu cerita tu,i forgot what,wanita yang tidak berpakain menutup aurat juga diundang makan di masjid.correct me if i'm wrong.tapi di sini susah nak nampak keadaan begitu.atau mungkin sebab fenomena itu berlaku sebenarnya (selain ramadhan),tetapi saya tidak tahu.
btw,nice blog u hv here.teruskan usaha.

Faisal Admar said...

Saya setuju 100%. Memberi fakir miskin makan adalah detik yang paling indah dalam hidup.

Saya telah memasukkan blog anda di dalam blogger list saya. Terima kasih.

nYomoT said...

Askum..Cadangan yang baik,tapi ada buruknya jugak,nanti orang pegi masjid semata-mata sebab ada makan free,bukan nak beribadat..kena renungkan jugak..tengok aje kalo masa AidilAdha,bila waktu korban,orang yang tak sepatutnya yang dapat,siap booking lagi nak ekor,nak lidah dan sebagainya..kita ni Islam keturunan,banyak tak betul dari betul..kena perbetulkan sebelum terlewat..Wallahhualam.

Anonymous said...

bagus sgt ini.
paling ske.
especially tym pose;
rase cam sume org same
taraf je.
:)

Anonymous said...

salam. bab jamuan di masjid tu ada baik, ada tak baik. bergantung kepada niat, tujuan & 'time' diadakan. Saya setuju jika diadakan jamuan apabila ada sesuatu majlis ilmu, di situ ummah jamaah bolehlah duduk 'sehidang' tapi kalau diadakan jamuan semata-mata nak 'mengundang'tamu dibimbangi yg dtg hanya sekadar nak 'rezeki' tu je. Banyak lagi cara lain untuk memakmurkan rumah Allah tu..

. said...

makanan untuk fakir miskin dimasjid.??
hmmm kenapa boleh di adakan konsert besar di sekitar masjid, kenapa boleh diadakan kenduri besar menyambut org kenamaan yg datang ke masjid, sedangkan masih ramai org diluar masjid yg memerlukan makanan...adakah makanan di masjid sekarang hanya untuk org kenamaan?? dimana peranan masjid suatu ketika dulu yg menjadi tempat untuk org islam berlindung..?? adakah makanan dimasjid hanya untuk org yg datang ke masjid sahaja.?? tidakkah peranan masjid itu sebenarnya luas...masjid adalah untuk semua...begitulah islam untuk semua bangsa..cadangan disokong...

. said...

wanna add extra opinion..
its not necessary to organize a "jamuan" at masjid just to provide food for fakir miskin..tetapi mungkin boleh dibuat lebih tidak formal..cuma adakan satu kaunter makanan..seperti yg selalu dilakukan oleh aktivis2 yg memberi makanan kepada homeless....

Aemierulrizaki said...

masjid tempat untuk beribadat bkn untuk makan. mmg betol memberi mkn kepada org miskin/ fkir satu pahala,cuba bayangkan berapa ramai yg akan datang untuk makan tp bkan untuk beribadat.Jika kerana makanan itu mereka beribadat.. bagus tapi jika kerana tempat ibadat itu mereka dpt makan bagaimana? berapa ramai akan datang untuk makan bukan untuk beribadat.

ita.itu said...

yaampun..sdpnye nmpk

. said...

btul...tp sekurang2nya, kalau memberi makan itu boleh menggalakan org dtg beribadah ke masjid, alangkah bagusnya...pemulaan mungkin dtg semata untuk mkn, tetapi lama kelamaan mungkin boleh membuatkan mereka juga turut sama beribadat.....hmmm just my humble opinion....

Anonymous said...

assalamu'alaikum

jamuan kat masjid?. kalau kat tempat saya ni, selalu tiap2 malam jumat masjid buat jamuan. makan dalam dulang, beramai-ramai.

hari2 biasa, jamaah sikit jer..perempuan ada kot dalam 10 orang or less. lelaki pun macam tu juga, lebih ramai sikit daripada perempuan.

tapi apabila tiba masa malam jumat tu. bukan main ramainya orang datang, dengan budak2 sekali. yang budak2 ni apalagi...bising memanjang.

time orang baca yasin ke, ceramah, sholat pun macam tu jugak (bising).
Ntahlah..depa saja2 nak makan jamuan ke nak beribadat Allahu'alam.

Anonymous said...

salam... saya dh linkkn blog awk..kt blog saya...tq kerana bg komen...

Anonymous said...

salam... saya dh linkkn blog awk..kt blog saya...tq kerana bg komen...

CS @ Mama AA's said...

ntahla... susah nak kate..
sebab, takut org x brape nak fakirpun sibuk join makan.
Pepaham jela... org yg sihat pun skang ni ramai minta sedekah.
Tapi klu... dikawal sebaiknyer... kawe sokong 100%.

@ayesha said...

bagus buat mkn2 utk sume org specially utk org x mampu.
setuju sgt.
bantu selagi terdaya.
org skrg.. yg kaya makin kaya.
yg miskin maintain miskin.

Anonymous said...

Buat jamuan 2minggu sekali..Kan bagus tu..Jemput semua orang hadir, tetamu fakir miskin..

_Vu-JiE_ said...

cdgn yang bagus jugak.. lebih ramai yang datang mengimarahkan masjid.. [termasuk saya yang leka ini.. :) ] cuma khuatir ada yang niatnya terpesong hanya untuk makan.. tp x kesah la kut.. as long as they beribadat.. niat tanggungan masing2.. :)