Friday, May 23, 2008

2.wakaf

sepatutnya di sediakan satu wakaf di masjid..di gunakan untuk orang berehat atau pun untuk orang musafir..sila komen ya..

5 comments:

Sayang Saadiah said...

satu wakaf di masjid? wakaf apa ye.

i n a d i a z said...

wakaf.ertinya didalam senibhina cukup ringkas.diadaptasi daripada perkataan wukuf.iaitu berhenti seketika.jika dilihat daripada pandangan saya.masjid itu adalah wakaf.tempat dimana hamba-Nya berhenti dan melaksanakan suruhan-Nya.bermulanya perkembangan masjid itu sendiri adalah kerana fungsi yang semakin bertambah daripada fungsi asalnya.oleh itu kita tidak dapat melihat secara jelas pernyataan tersebut.sekadar menyampaikan yang terbuku dihati.

TheLazyArtist said...

saya bukannya pandai sangat.tp kalo dapat gambar wakaf yang lebih menepati ciri2 wakaf lagi la elok. ciri-ciri wakaf salahsatunya ialah menjadi tempat berteduh dan yang pentingnya ialah menjadi tempat beribadat sewaktu dalam perjalanan.mengapa tiang wakaf ada 4,salah satunya ialah kerana bumi ini dilindungi ALLAH dengan 4 tiang "arash" itu konsepnya saje.yang benar hanya ALLAH.saya dapat ni pun dari kajian rakan berkaitan WAKAF.kalo nak d huraikan lg byk.contoh wakaf terbaik yang ada ialah di lebuhraya kecuali tiada pagar tepi.

Lina Beb0 said...

rindunya nak ke mekah....

Anonymous said...

saya tringin nak g mekah skali lg.
sape2 nak sponsor tu leh bgtau laa ye. :DD